Avantajele și tipurile de radiatoare de ulei

Uleiul de motor este un lubrifiant care joacă un rol esențial în asigurarea bunei funcționări a unui motor cu ardere internă. Acesta lubrifiază piesele în mișcare, reduce frecarea și minimizează uzura, ceea ce este esențial pentru o durată de viață lungă și pentru funcționarea corectă a motorului. De asemenea, uleiul ajută la menținerea curățeniei motorului prin eliminarea contaminanților, cum ar fi particulele de praf și depunerile, formând în același timp o peliculă protectoare subțire în tot motorul pentru a proteja împotriva coroziunii.

Un rol important al uleiului este, de asemenea, acela de a răci motorul de căldura generată în timpul procesului de ardere. În cazul mașinilor de serie în care uleiul nu se răcește corespunzător, acesta se supraîncălzește, ceea ce îi reduce frecarea și vâscozitatea. Astfel, uleiul nu poate lubrifia corect piesele în mișcare, iar expunerea prelungită la un astfel de ulei supraîncălzit duce la deteriorarea motorului.

Motoarele mai noi folosesc sisteme apă-ulei. Acest sistem conectează indirect conductele de apă și ulei în măruntaiele sale, ceea ce face ca uleiul în sine să se încălzească mai repede la pornire și, prin urmare, lubrifiantul să ajungă mai repede la temperatura de funcționare corectă, dar, în același timp, lichidul de răcire îl răcește și îl menține la aceleași valori de temperatură ca și el însuși. Acest sistem funcționează doar până când unul dintre cele două fluide depășește valorile tolerabile și atunci ambele fluide se supraîncălzesc în același timp, ceea ce are un efect negativ asupra performanțelor motorului.

În toate piesele în mișcare, unde are loc frecare, se generează căldură care trebuie reținută. Pentru a elimina supraîncălzirea uleiului se utilizează un radiator de ulei. Această piesă poate fi întâlnită în sporturile cu motor sau în vehiculele de serie cu performanțe superioare, fie că este vorba de răcirea uleiului de motor, a uleiului de servo, a uleiului de transmisie sau a uleiului de diferențial. Metoda de răcire atunci când se utilizează un radiator de ulei este simplă și identică cu cea de răcire a apei într-un radiator de apă. Uleiul curge peste aripioarele radiatorului, iar curentul de aer în timpul condusului sau cu ventilatorul pornit îl răcește. Uleiul răcit ajunge apoi direct la motor, unde răcește piesele în mișcare și le menține în intervalul de temperatură adecvat pentru o funcționare optimă.

Cele mai utilizate (în special în motorsport) sunt radiatoarele de ulei cu mai multe randuri. Radiatoarele de ulei suprapuse (îndoite) sunt cele mai accesibile, oferind în același timp nivelul ideal de răcire. Acestea au avantajul ușurinței de instalare și al multitudinii de dimensiuni din care puteți alege, fie în ceea ce privește dimensiunea reală, fie în ceea ce privește ieșirile. Cele mai bine vândute sunt cele de 13, 16 sau 19 randuri, atunci când sunt utilizate pe vehicule de serie sau ușor modificate. Pentru sarcini mari și în special pentru drifturi, unde nu există un val de răcire, se recomandă un radiator mai mare, ideal fiind un radiator de 25 randuri și mai mare, în combinație cu un ventilator de aspirație sau un ventilator de suflare.

  • AVANTAJE: instalare ușoară, multe dimensiuni și ieșiri din care puteți alege, preț scăzut
  • DEZAVANTAJE: rezistență până la 10 bar, rezistență scăzută la impact, ieșiri pe o parte

Radiatoarele de ulei de servodirecție sau de transmisie sunt instalate în vehicule din fabrică sub forma unei țevi de linie (hardline) dură îndoite în partea din față a vehiculului sau a radiatorului propriu-zis. Aceste radiatoare sunt instalate pe partea de retur a fluidului între direcție și rezervor, unde presiunea nu mai este de ordinul zecilor de bari ca pe partea opusă a sistemului de direcție. Uleiul răcit în acest mod este returnat în rezervor, unde se răcește în continuare și este apoi returnat la direcție. Dacă răcitorul original nu este suficient, sau dacă mașina dumneavoastră nu a avut niciunul, puteți ajunge la cele câteva radiatoare în linie menționate mai sus, sau la unele dedicate doar pentru acest sistem hidraulic. Acestea constau dintr-o țeavă îndoită cu mai multe aripioare de răcire pentru a distribui mai bine căldura și răcirea ulterioară. În unele cazuri, acestea conțin palete interne din oțel pentru a accelera fluxul de fluid.

  • AVANTAJE: instalare ușoară, greutate redusă, preț scăzut
  • DEZAVANTAJE: rezistență scăzută la deteriorare

Radiatoarele de ulei din aluminiu sudate sunt identice cu cele în linie, dar pot suporta presiuni mai mari (15+ bar), iar ieșirile lor decalate asigură că lichidul trece prin tot radiatorul și, prin urmare, utilizează întreaga suprafață de răcire pentru a asigura o răcire perfectă. Construcția robustă asigură o rezistență maximă chiar și în fața deteriorărilor mecanice, ceea ce reprezintă un avantaj mai ales în motorsport, unde condițiile de utilizare sunt fără compromisuri. Scurgerile de ulei sunt cele care pot provoca daune permanente motorului, motiv pentru care un radiator mai rezistent reprezintă un mare avantaj. Alegeți dintre mai multe opțiuni de intrare și ieșire sau dimensiuni totale decât alte radiatoare.

  • AVANTAJE: rezistență ridicată la deteriorare și presiune, debit mare, răcire ideală a uleiului, volum mare, construcție sudată care permite orice modificări
  • DEZAVANTAJE: preț mai mare, greutate mai mare, necesitatea de a utiliza fitinguri

Radiatorul se instalează la ieșirea filtrului de ulei sau la ieșirea de presiune a motorului (în cazul răcirii uleiului de motor). Instalarea este simplificată de adaptoarele de sub filtrul de ulei sau de sub capacele filtrului de ulei, unde furtunurile și fitingurile din cauciuc sau teflon pot fi conectate direct la radiator. În acest sistem poate fi instalat și un termostat care va regla debitul de ulei către răcitor în funcție de temperatură, asigurând o încălzire mai rapidă a uleiului și o răcire controlată ulterioară a acestuia. După cum s-a menționat anterior, pentru a asigura o eficiență maximă, este recomandabil să se instaleze un ventilator sau un set de ventilatoare pe radiator, care va asigura un flux constant de aer și, prin urmare, va reduce temperatura chiar și fără intrare de aer. Se recomandă să fabricați sau să achiziționați un deflector de aer pentru a crește eficiența răcirii.

Oferim, de asemenea, înlocuitori pentru radiatoarele de ulei de serie. Acestea sunt înlocuiri directe și în dimensiunile maxime prevăzute de locația în care sunt instalate. Realizate din aluminiu, sunt mai durabile și oferă un debit mai mare. Instalarea plug 'n' play poate fi realizată în câteva minute și în acest caz nu sunt necesare modificări suplimentare.

  • AVANTAJE: înlocuire directă a radiatorului original, fără modificări suplimentare
  • DEZAVANTAJE: Preț mai ridicat, reducere mai mică a temperaturii uleiului în comparație cu radiatoarele de ulei suplimentare, dimensiuni limitate din cauza locului de instalare

Cele mai multe vehicule de serie nu oferă informații despre temperatura uleiului, astfel încât este posibil să nu știți că uleiul s-a supraîncălzit sau să nu știți până când nu auziți zgomote adverse din mașină (cum ar fi ridicarea hidraulică a supapei supraîncălzită). Pentru o mai bună indicare a temperaturii la care ajunge uleiul dumneavoastră, este recomandabil să instalați un ceas indicator de temperatură al cărei senzor poate fi instalat cu un adaptor la senzorul de presiune a uleiului sau la sistemul de răcire a uleiului, în cazul unui adaptor sub filtrul de ulei. Nu în ultimul rând, alături de răcitorul de ulei vine și considerentul utilizării unei vâscozități adecvate a uleiului după utilizarea unui aditiv adecvat.

Dacă aveți întrebări, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați și vom fi bucuroși să vă ajutăm să alegeți produsul potrivit.

Mai multe postări de pe blog | Races Blog

UNIX AMTS 2024

Prima oprire la expozițiile din acest an - Hungexpo Budapesta
Citește mai mult
Colaborare RACES x FURTBOKEM

Lansarea oficială a vânzărilor RACES și FurtBokem merch.
Citește mai mult
Bestia de curse Jaguar XE

Jaguar Racing Team Ostrava a prezentat o nouă mașină specială de curse
Citește mai mult
Pompa de apă electrică

Crește performanța și previne supraîncălzirea mașinii!
Citește mai mult
Omologare FIA 8856-2018

Ce transformări va avea FIA în 2024?
Citește mai mult
Combinezoane și echipament de curse

Ce combinezon de curse să alegeți și de ce? Mai multe pe blog...
Citește mai mult
Furtunurile din silicon

Furtunurile din silicon reprezintă un înlocuitor ideal pentru furtunurile din cauciuc de apă, vacuum/presiune sau admisie.
Citește mai mult
Avantajele și tipurile de radiatoare de ulei

De ce este necesară instalarea unui radiator de ulei? Pe care să îl alegeți? Mai multe pe blog...
Citește mai mult
Cum se conectează frâna de mână hidraulică?

Un accesoriu indispensabil pentru fiecare pilot de raliuri și drift.
Citește mai mult

Împărtășește acest post

Comentarii (0)

Fără comentarii în acest moment

Comentariu nou

Categorii Producători

Loading...